Vekerdy Tamás: Érzelmi biztonság

Az idei ősz egyik nagy sikerének ígérkező új Vekerdy-köny, a neves pszichológus több évtizedes pályafutásának tapasztalatai alapján arra a kérdésre keresi a választ, hogy miként alakíthatjuk ki gyermekeinkben az érzelmi biztonságot, s óvhatjuk meg őket ezzel a sodródástól, a normálisnál nagyobb mértékű szorongástól és a személytelen, ezért személyiséget roncsoló kapcsolatoktól.
Vajon mire van szükség ahhoz, hogy gyerekeink érvényesüljenek, beváljanak az életben? Valóban annyi mindenre, és olyan eszeveszett tempóban, mint azt a világ ma sugallja? Vekerdy Tamás szerint a válasz: nem. Nem az lesz sike­res felnőtt, aki kisgyerekkorában már fel­nőtt módon hajtott és teljesített, hanem az, aki teljes értékű kisgyerekéletet élhetett.

A könyv alap lényege pár gondolat erejéig:

Az érzelmi biztonságot a család adja meg a gyermeknek. Ez az érzelmi biztonság azt jelenti, hogy elfogadom a gyermeket, elfogadlak olyannak mint amilyen vagy, téged fogadlak el. Ez a személyre irányuló érzelem. Egy személyes érzelem, amely egy személynek szól.
Ha a gyerek megtanulja ezt a személyes érzelmet, fogadni, elfogadni és viszonozni, akkor kialakul benne az érzelmi intelligencia, és egyben egy érzelmi biztonság. Azt érzi, hogy a külvilággal szemben mindig számíthat a családjára, akár milyen helyzetben. A külvilággal szemben mindig védelmet fog kapni. Az érzelmi biztonság az egész életünkre determinálja azt, hogy hogyan érezzük magunkat a bőrünkben, és ilyen módon mennyire érezzük magunkat biztonságban, és kereshetjük a biztonságérzést a velünk kapcsolatban lévő emberekben is. Tulajdonképpen elég egy valaki, aki lehet hogy nem is az anya, hanem esetleg egy más családtag, ha legalább egy olyan ember van, aki ezt a feltétel nélküli elfogadást, ami ő rá vonatkozik megadja neki, akkor az érzelmi biztonság kialakul.

A könyv felépítése:

    - Hogyan kellene a gyerekre nézni? Mit tudnak azok a felnőttek, akik "értenek" a gyerekhez?
    - Kell-e a gyereket "fejleszteni"? Mit tehetünk azért, hogy kibontakozzanak a képességei?
    - A kisgyerekkor problémái - Gondok az evés, az alvás és a szobatisztaság körül
    - Félelem és agresszió gyermekkorban
    - Mesék, regények, olvasóvá nevelés
    - Az iskola problémái
    - Értékre nevelés
    - A szülők párkapcsolata gyerekszemmel - Vajon mennyire ártanak neki a mi problémáink?
    - Szexuális nevelés - Kisgyerekkortól a kamaszkorig
    - Krízisek és szakadások a szülő-gyermek kapcsolatban - Visszatalálunk egymáshoz?


„Sokszor és sokfelé tartottam előadást a Nyitott Akadémia szervezésében. Azért tettem idézőjelbe a tartottam előadást, mert sokkal szívesebben mondanám így: beszélgettem. Ebbe a könyvbe tíz ilyen előadás – beszélgetés – szövege került bele, írott, szerkesztett formában. Szerzőtársaim mindazok a szülők, nagyszülők és gyerekek, óvónő, tanító és tanár kollégák, akikkel a rendelés, az óvoda-iskola látogatás óráiban vagy az előadásokon találkoztam, beszélgettem. (És persze remek szerkesztőm, aki írássá simította az élőszót.) Ha tehát találnak valami jót ebben a kötetben, azt maguknak köszönjék mindazok, akik az elmúlt években, évtizedekben szóba álltak velem, ha tévedésekre bukkannak, azt az én számlámra írják. Ott korlátolt maradtam. Nem tudtam a másik véleményt – a magamé mellé – el- és befogadni.”
Vekerdy Tamás

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések